اسکیزوفرنی برند

  • اسکیزوفرنی برند یکی از واژه هایی است که به تازگی در کتابهای حوزة برندینگ نوشته شده و در وبسایتها و وبلاگها به چشم می خورد. بر اساس یک بررسی، منشا استفاده از این واژه را می توان به فردی به نام لیزا مارکز نسبت داد که نوشته ای با عنوان اسکیزوفرنی برند را در سال ۲۰۰۲ در وبسایت سوپرمارکت نیوز منتشر ساخت. وی در این نوشته تعریفی از اسکیزوفرنی برند ارائه کرده است؛ ولی دیدگاه انتقادی خود را دربارة تعمیم برنامه ای به دستة محصولات جدید، مطرح کرده و گفته است که این موضوع روابط برندها با مشتریان وفادارشان را تهدید میکند. یک سال پیش از این نوشته، این واژه برای اولین بار در این کتاب مطرح شد؛ آنها اسکیزوفرنی برند را ناشی از از هم گسیختگی پیامهای برند دانسته و گفته اند که این پیامها از شکل گرفتن تصویر برند منسجم در ذهن مشتریان جلوگیری میکند. آنها با بیان مشکلات شرکت آی.بی.ام گفته اند که با کارگیری ژانرهای تبلیغاتی مختلف برای حوزه های مختلف ترویجی، سبب ایجاد پیامهای از هم گسیخته و متعاقبا دچارشدن آن برند به اسکیزوفرنی و از میان رفتن تصویر قدرتمند برند شده است. اما شهرت یافتن این واژه را میتوان به مقالة جک تروت در مجلة بررسی کسب وکار هاروارد می باشد.
  • با توجه به دیدگاه جیم(۲۰۰۳)  بسیاری از برندهایی که تجربه موفقیت کمتری داشته اند با چالش مخاطبانی که سرشان به شدت شلوغ است به خوبی برخورد نکرده اند. امروزه در بیشتر جوامع، زمان بیشتر از پول در ارجحیت دارد، به طور فزاینده، افراد تجربیات را بیشتر از چیزهای دیگر ارزش می دهند. مشتریان به طور واقعی دنبال روش هایی برای بدست آورد حداکثر پیشبرد اهداف روزانه می باشند. ان ها در تجربه زیسته خود این مساله را حس می کنند. بنابراین بازاریابان نیاز دارند تا به طور مستمر از خود بپرسند که آیا برند ما بخشی از مشکل است یا خود راه حل است؟ نقش یک برند در تبدیل شدن به راه حل برای مخاطبانش می تواند بر مشتریان نیز تاثیر بگذارد. بدین معنا،  معنای برند کاربرد ان است. مشتریان سودآور وقتی به دنیا می آیند که یک تعهد قوی برند با یک تجربه برند انجام شود و فراتر از انتظارات هم باشد.

Jim, W. (2003). Discovering the Missing Link to Brand Loyalty Wunderman Brand Experience/Scorecard, online catalog. pp: 6-7

طهماسبی فرد، حمید. خیری، بهرام (۱۳۹۷) مفهوم سازی اسکیزوفرنی برند و شناسایی پیامد های آن با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد تحقیقات بازاریابی نوین دوره ۸ شماره ۱ شماره پیاپی ۲۸ بهار ۱۳۹۷ صص ۳۵-۵۶

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *