اسکیزوفرنی برند

  • اسکیزوفرنی برند یکی از واژه هایی است که به تازگی در کتابهای حوزة برندینگ نوشته شده و در وبسایتها و وبلاگها به چشم می خورد. بر اساس یک بررسی، منشا استفاده از این واژه را می توان به فردی به نام لیزا مارکز نسبت داد که نوشته ای با عنوان اسکیزوفرنی برند را در سال ۲۰۰۲ در وبسایت سوپرمارکت نیوز منتشر ساخت. وی در این نوشته تعریفی از اسکیزوفرنی برند ارائه کرده است؛ ولی دیدگاه انتقادی خود را دربارة تعمیم برنامه ای به دستة محصولات جدید، مطرح کرده و گفته است که این موضوع روابط برندها با مشتریان وفادارشان را تهدید میکند. یک سال پیش از این نوشته، این واژه برای اولین بار در این کتاب مطرح شد؛ آنها اسکیزوفرنی برند را ناشی از از هم گسیختگی پیامهای برند دانسته و گفته اند که این پیامها از شکل گرفتن تصویر برند منسجم در ذهن مشتریان جلوگیری میکند. آنها با بیان مشکلات شرکت آی.بی.ام گفته اند که با کارگیری ژانرهای تبلیغاتی مختلف برای حوزه های مختلف ترویجی، سبب ایجاد پیامهای از هم گسیخته و متعاقبا دچارشدن آن برند به اسکیزوفرنی و از میان رفتن تصویر قدرتمند برند شده است. اما شهرت یافتن این واژه را میتوان به مقالة جک تروت در مجلة بررسی کسب وکار هاروارد می باشد.

طهماسبی فرد، حمید. خیری، بهرام (۱۳۹۷) مفهوم سازی اسکیزوفرنی برند و شناسایی پیامد های آن با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد تحقیقات بازاریابی نوین دوره ۸ شماره ۱ شماره پیاپی ۲۸ بهار ۱۳۹۷ صص ۳۵-۵۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *