بازاریابی اجتماعی

  • بازاریابی اجتماعی
  • حضور شرکتها و سازمانها در فعالیتهای خیرخواهانه یک ضرورت بایسته است. در غیر این صورت، مشتریان در هزارهی سوم تمایلی ندارند تا با خرید خود، حیات این شرکتها را تداوم بخشند. مشتریان در هزارهی سوم از شرکتها میپرسند این وظیفه ی اولیهی شما است که کالاها و خدمات خود را با کیفیت عالی، قیمت مناسب، دسترسی آسان، توزیع مطلوب عرضه میکنید. فراتر از این، تا چه حد در پیشبرد فعالیتهای عمومی جامعه نقش دارید، تا چه حد برای اقدامات سودمند جامعه مشارکت کرده اید، چرا هزینه های حضورتان را در جامعه – برای فعالیتهای سودآوری که به دست می آورید – نمی پردازید. اکنون حیات شرکتها وابسته به میزان همکاریهای آنان در فعالیتهایی است که جامعه انتظار دارد با اجرای آن، نگرانیهای شهروندان کاهش یابد، بالندگیهای جامعه افزایش یابد
  • نظریه مبادله و بازاریابی اجتماعی: بر اســاس اين نظريه، زمانی بين دو نفر يا دو گروه، مبادله )داد و ستد( صورت می گيرد که منافع حاصل از داشتن يک محصول يا کالا از ميزان هزينه هايی که برای بهدست آوردن آن صرف میشود، بيشتر باشد. به عبارت ديگر، وقتی محصولی توسط مشتری خريده میشود که ارزش درکشدة داشتن آن، از هزينه های صرف شده بيشتر باشد. (میرک زاده ، ۱۳۹۰)
  • آندریسن : وی رفتار اختیاری را موضوعی می داند که باید روی آن تاثیر گذاشت نه اینکه صرفا نظام پذیرش ایده های اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهیم که چه بسا به مسیر تبلیغات آسیب زا فرو غلتد. بعدها تعریف آندریسن اندکی جرح و تعدیل شد که عبارت است از : به کارگیری اصول و فن آوری های بازاریابی به منظور تاثیرگذاری بر مخاطبان جهت پذیرش، اصلاح یا ترک داوطلبانه یک رفتار در راستای منافع افراد، گروه ها و به طور کلی جامعه.نکته ظریف این تعریف ان است که مخاطبان باید داوطلبانه رفتار خود را تغییر دهند، نه این که فقط ان رفتار داوطلبانه باشد. (حاجیانی، ۱۳۹۰)

بازاریابی اجتماعی به عنوان یک رشته در دهه ۱۹۷۰ میلادی متولد شد، زمانی که فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن متوجه شدند که همان اصول بازاریابی که برای فروش محصولات به مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گرفت، می تواند برای فروش ایده ها، نگرش ها و رفتارها هم استفاده شود. بازاریابی اجتماعی به دنبال نفوذ در رفتار اجتماعی است نه به خاطر این که اوضاع به نفع بازاریاب شود، بلکه این کار برای بهره مندی مخاطب هدف و کل جامعه صورت می گیرد.همچون بازاریابی تجاری، تمرکز اولیه بر آموختن این مساله است که افراد چه می خواهند تا اینکه تلاش شود تا آن ها مورد فشار قرار گیرند تا آنچه ما تولید می کنیم را بخرند. بازاریابی با مشتری حرف می زند و نه درباره محصول.

منبع:

  • بازاریابی اجتماعی فصلی نوین در سیاست های بازاریابی نویسنده: علی اصغر میرک زاده رشد آموزش علوم اجتماعی تابستان ۱۳۹۰ شماره ۵۱

نجم، محمد حسین، حاجیانی، ابراهیم(۱۳۹۰) بازاریابی اجتماعی، رهیافتی مهم در تغییر رفتار اجتماعی راهبرد اجتماعی فرهنگی سال اول زمستان ۱۳۹۰ شماره ۱

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *