ساختار شبکه ای

ساختار شبکه ای مفید ترین و قابل استفاده ترین ساختار سازمانی است  که در زمان  بی اثباتی محیطی و تداوم این بی ثباتی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. تحت چنین شرایطی نیاز به خلاقیت و پاسخگویی سریع افزایش می یابد. شرکت به جای یکپارچگی  عمودی برای در اختیار گرفتن خدمات مورد نیاز خود، یا برخی عرضه کنندگان  و توزیع کنندگان ، قرارداد های بلند مدت منعقد می کند بازارهای الکترونیک و سیستم های اطلاعاتی پیچیده، هزینه های مبادله در بازار را کاهش می دهند. بنابراین خرید بر اساس یک تصمیم را توجیه می کنند. شرکت به جای این که خود را در یک ساختما یا منطقه محدود کند، وظایف و فعالیت هایشان در سراسر جهان پراکنده و پخش می شود.(ویلن، هانگر، ۱۳۹۲، ص ۴۶۵)

در ساختار شبکه ای برای ایجاد ارتباط میان عاملان  اجتماعی موجود و ارتباط میان واحدهایی که در نقاط مختلف دنیا پراکنده هستند. شبکه ای از اطلاعات لازم است. این جریانات اطلاعات به پاسخگویی مناسب واحد های آنها در برابر محیط پیچده و مسئله زا کمک می کند. این شبکه ها باید هنگام نیاز به صورت غیر رسمی و از کانال های از قبل تعیین نشده، ایجاد شود. برای این منظور سیستم های اطلاعاتی ایجاد می شود تا به تسریع و ایجاد این جریانات و سودمندی اجزای مختلف شبکه سیستم اجتماعی کمک نماید.(بحرینی زاده، ۱۳۸۵)

بحرینی زاده منیجه(۱۳۸۵). جهان شدن سازمان ها و ماهیت سازمان های فراملیتی در ساختار شبکه ای مطالعات مدیریت.  شماره ۵۲

ویلن، توماس ال. هانگر، دیوید جی.(۱۳۹۲). مدیریت استراتژیک و سیاست کسب و کار . تجزیه و تحلیل محیط و تدوین استراتژی. جلد دوم.دفتر پژوهش های فرهنگی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *