بی تردید راه مشخص و یکسانی در بازاریابی نداریم که به سرزمین ثروت رهنمون باشد. هر شرکتی باید تور ویژه کیفیت و فعالیت های مدیریت بازار خود را ببافد. اینکه تنها اندکی از رقیبان بهتر باشیم، کافی نیست. پروفسور مایکل پورتر از دانشگاه هاروارد می گوید: شکری را که تنها در پی اندکی بهتر بودن از رقیبان است، نمی توان دارای یک راهبرد مستقل و پذیرفتنی دانست. چنین شرکتی تنها کمی کارآمدتر است. اگر عملیات شرکت عالی باشد، می توان چند صباحی آن را پیشرو نگه دارد. ولی بزودی دیگران به آن خواهند رسید یا حتی گذار خواهند کرد.
از دید مایکل پورتر شرکتی برخوردار از یک راهبرد ستبر و استوار است که تفاوت های چشمگیری با رقبا داشته باشد. شرکت دل کاپییوتر با پیش گرفتن راهبرد فروش رایانه از راه تماس های تلفنی به جای عرضه فرآورده هایش در خرده فروشی ها، به چنین موقعیتی دست یافت. این شرکت توانست تا با ابداع روش بازاریابی به کمک پایگاه های داده ها و عرضه کیفیت و خدمات شایسسته بازار فروش مستقیم و گسترده ای بیافریند که پیش از آن وجود نداشت. شرکت ” دل” با رو آوردن به فروش از راه اینترنت نیز تک خال تازه ای زد.
کاتلر، فیلیپ(۱۳۸۵) کاتلر، در مدیریت بازار. ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد. نشر فرا صص ۳۵-۳۶