ارزش ها و فرهنگ سازمانی ، رضایت شغلی رهبری پرجاذبه ، شاخص های ارزیابی عملکرد و ویژگی های شخصیتی می تواند در توسعه ی رفتار شهروندی سازمانی موثر باشد. تحقیقات نشان می دهد که رفتار شهروندی سازمانی از ارزش ها و الگوهای رفتاری حاکم و مورد قبول افراد در سازمان نشات می گیرد. رعایت عدالت به عنوان مهم ترین ارزش های حاکم در سازمان در توسعه رفتار شهروندی تاثیر دارد. (Becker, Hunt and Andrews, 2006 p,850) عدالت به دو صورت در سازمان مطرح می باشد: ۱- عدالت رویه ای ۲- عدالت توزیعی
عدالت رویه ای : یعنی وجود عدالت و انصاف در رویه ها، روشها و فرایند هایی که به اخذ تصمیم در سازمان در مورد فعالیت های نیروی انسانی منجر می شود مانند رویه های ارزیابی عملکرد، ارتقا ف تعیین پاداش ، جا به جایی و …
عدالت توزیعی : یعنی وجود عدالت و انصاف در توزیع پاداش ها و نتایج کاری، ستده ها و جبران خدمات در بین کارکنان .
هنگامی که کارکنان از وجود عدالت در سامان ادراک داشته باشند، نسبت به سازمان تعهد و تعلق بیشتری خواهند داشت، از آن به نیکی یاد می کنند ود رپذیرش مسئولیت ها و سختی ها مشارکت داوطلبانه دارند و به طور کلی نگرش مثبت نسبا به سازمان و شغل خود پیدا می کنند.
زارعی متین مدیریت رفتار سازمانی. نشر آگاه. صص ۲۷۲-۲۷۳