اولین مرحله برای ارزشیابی تعریف عوامل مهم در تولید است. این عوامل با نگاه به عواملی که برای موفقیت سازمان مهم و حیاتی استف حاصل می شود. اگر سازمان بتواند مشتریان خود را راضی کندف موقعیت رقابتی خود را بهبود بخشد. چه هدف هایی کلی دست یابد. بدرستی به تولید دست یافته است. عوامل مهمف استانداردی برای مقایسه عملکرد واقعی سازمان به وجود می آورد و می توان نقطه شروع مفیدی برای سازمان باشد.
کسب و کار ها از عوامل مالی برخوردارند که بین تمام کسب و کارها عمومیت دارند. در عین حال ان ها مجموعه عوامل خاصی دارند که تنها به یک کسب و کار محدود می شود. (ینستر و هوسی، ۱۳۹۴، ص ۱۱۴)
هوسی، دیوید. پروی ینستر، (۱۳۹۴) ارزشیابی شرکت/ سازمان (تعیین قوت و ضعفهای درونی). ترجمه حسین رحمان سرشت. نشر کتاب مهربان.