دستیابی به یک موقعیت با هزینه کلی پایین اغلب مستلزم سهم نسبی بالا از بازار و دیگر مزایا نظیر دستیابی مطلوب به مواد خام می باشد. همچنین ممکن است نیازمند طراحی کالاهایی جهت تسهیل فرایند تولید ایجاد و حفظ خط گسترده ای برای تولید کالاهای مرتبط و هم جهت، بخش هزینه ها، و ارائه خدمات به تمامی گروه های خریدار جهت افزایش حجم افزایش حجم تولید باشد. در عوض اجرای استراتژی هزینه ممکن است خود مستلزم صرف هزینه راه اندازی بالا در تجهیزات پیشرفته، قیمت گذاری تهاجمی و تحمل خسارت های راه اندازی باشد تا از طریق آن شرکت بتواند سهمی از بازار را تصاحب کند. سهم بالای بازار ممکن است به نوبه خود باعث صرفه جویی در موارد خرید شود که به کاهش هزینه های بیشتر منتهی می شود. در صورت دستیابی به چنین حالتی، موقعیت هزینه پایین، باعث افزایش زیاد حاشیه سود می شود که می توان آن را در تجهیزات جدید و تسهیلات مدرن سرمایه گذار ی کرد تا به کمک آن پیشرو بودن در هزینه پایین حفظ شود. این سرمایه گذاری های مجدد می تواند یک پیش نیاز مهم برای تثبیت موقعیت کم هزینه باشد. (پورتر، ۱۳۹۳، ص ۸۱)
پورتر، مایکل(۱۳۹۳). استراتژی رقابتی، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا. ترجمه مجیدی، جهانگیر. مهرپویا، عباس. نشر رسا