نوآوری یعنی هر کالا، خدمت یا ایده ای که از دید یک نفر جدید باشد. ایده ممکن است قدیمی باشد ولی برای فردی که ان را جدید می بیند، نوآوری است. انتشار نوآوری در سیستم های اجتماعی زمان بر است. راجرز، فرایند انتشار نوآوری را این گونه تعریف می کند انتشار ایده جدید از منبع ایجاد کننده یا خلق کننده ایده به مصرف کنندگان یا پذیرندگان نهایی فرایند پذیرش بر فرایند های ذهنی که مشتری از ابتدا شنیدن در مورد نوآوری تا پذیرش ان طی می کند اطلاق می شود.
پذیرندگان محصولات جدید از پنج مرحله عبور می کنند ۱) آگاهی (مشتری از وجود نوآوری آگاه می شود ولی اطلاعاتی در مورد آن ندارد ۲) علاقه (مشتری تحریک می شود تا به جست و جوی اطلاعات بپردازد ) ۳- ارزیابی (مشتری، امتحان یا عدم امتحان نوآوری را بررسی می کند. ۴- امتحان (مشتری، نوآوری را برای بررسی ارزش امتحان می کند ) ۵- پذیرش (مشتری تصمیم می گیرد تا از نوآوری به طول کامل و منظم استفاده کند) (کاتلر و کلر، ۱۳۹۲، ص ۲۶۰)
کاتلر، فیلیپ. کلر، کوین لین،(۱۳۹۲) مدیریت بازاریابی. ترجمه احمد راه چمنی، مجید صفایی. افشین فتح اللهی کهنه شهری. نشر بهمن برنا.