عوامل متعددی در استفاده از روز افزون از بسته بندی به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی نقش داشته اند:
سلف سرویس : یک خریدار معمولی سوپر مارکت در هر دقیقه از کار ۳۰۰ محصول عبور می کند با فرض اینکه ۵۳ درصد از کل خریدها به صورت آنی انجام می شوند یک بسته بندی موثر باعث جلب توجه می شود، ویژگی های محصول را شرح می دهد ایجاد اطمینان می کند و تاثیر مطلوبی روی فرد می گذارد.
ثروت مصرف کننده : افزایش ثروت(wealth) مصرف کننده یعنی این که مصرف کنندگان حاضرند مبلغ بیشتری را برای راحتی، ظاهر و قابل اطمینان بودن و پرستیژ بسته بندی ها بپردازند.
تصویر ذهنی شرکت و مارک تجاری: بسته بندی ها منجر به شناسایی سریع شرکت یا مارک تجاری می شوند. فرصت نوآوری : بسته بندی نوآورانه می تواند برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان مزایای داشته باشد. پس از آن که شرکت داچ بوی(Dutch-Boy) قوطی رنگ آسان(easy) بازشو و آسان حمل تویست اند پور(Twist and Pour) را تولید کرد فروشش بیشتر شد و توانست قیمت های خرده فروشی خود را بالا ببرد. (کاتلر و کلر، ۱۳۹۲، ص ۲۴۷ )
کاتلر، فیلیپ. کلر، کوین لین،(۱۳۹۲) مدیریت بازاریابی. ترجمه احمد راه چمنی، مجید صفایی. افشین فتح اللهی کهنه شهری. نشر بهمن برنا.