گروه استراتژیک، مجموعه ای از شرکت ها یا واحد های تجاری است که از استراتژی های مشابه پیروی می کنند و از منابع مشابه استفاده می تمایند. طبقه بندی شرکت ها به مجموعه ای زا گروه های استراتژیک برای مدیران استراتژیک بسیار مفید است. زیرا بهتر می توانند محیط رقابتی را درک کنند. از آن جا که ساختار و فرهنگ یک شرکت معمولا انواع استراتژی های مورد استفاده آن شرکت را نشان می دهند معمولا شرکت ها یا واحد های تجاری متعلق به یک گروه استراتژیک خاص در یک صنعت رقبای قوی اند و به یکدیگر شباهت دارند تا با رقبایشان در گروه های استراتژیک دیگر در همان صنعت، مثلا اگرچه مک دونالد و الیور گاردن بخشی از صنعت رستوران هستند، ماموریت ها اهداف و استراتژی های آنها متفاوت از یکدیگر است و بنابراین گروه های استراتژیک مختلفی تعلق دارند. آنها معمولا نقاط اشتراک بسیار کمی با یکدیگر دارند و هنگام برنامه ریزی اقدامات رقابتی، توجه کمی به یکدیگر می کنند. البته برگر کینگ و هاردیز نقاط اشتراک بسیار با مک دونالد دارند. مثلا استراتژی تولید هر سه آنها مشابه است. آنها حجم زیادی از غذاهای ارزان قیمت را با هدف فروش به اقشار و خانواده های متوسط جامعه تهیه می کنند لذا رقبای قدرتمندی هستند و برای فعالیتی مشابه در وضعیتی مشابه سازماندهی شده اند.(هانگر و ویلن، ۱۳۹۵، ص ۸۴)
هانگر، جی. دیوید. ویلن، توماس، ال.(۱۳۹۵) مبانی مدیریت استراتژیک. ترجمه سید محمد اعرابی و حمید رضا رضوانی. دفتر پژوهش های فرهنگی.