بازاريابي داخلي عبارت است از جذب، توسعه، انگيزش، و تداوم كيفيت كاركنان از طريق شغل به عنوان يك محصول و ارضاي نيازمنديهاي آنها. به عبارت ديگر، بازاريابي داخلي فلسفه رابطه و پيمان مشترك بين مشتريان و كاركنان مشتريان داخلي سازمان است بازاريابي داخلي را كوشش سازمان براي آموزش و پاداش به نيروهاي انساني و به طور كلي مديريت نيروهاي انساني براي ارائه خدمات بهتر مي داند. معتقدند كه كاركنان بازار اوليه سازمان را تشكيل ميدهند(بنیادی نایینی و همکاران، ۱۳۹۳)
ایلیوپولوس و واسیلیوس(۲۰۱۱) بازاریابی داخلی همه فعالیت هایی اشاره دارد که یک سازمان باید انجام دهد تا کارکنان خود را انگیزه دهد، آموزش دهد و توسعه دهد و برای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان استفاده می شود. بازاریابی داخلی همچنین بهره وری کارکنان را افزایش می دهد و رضایت مشتریان را بهبود می بخشد به گونه ای باعث می شود عایدی بیشتر شود. کاتلر معتقد است که بازاریابی درونی عملیات استخدام موفق، آموزش و انگیزش کارکنان می باشد به گونه ای که خدمات به مشتری به کمال برسد. او هم چنین اشاره می کند که منطقی نیست که از یک سازمان خدمات کامل در نظر داشته باشیم وقتی کارکنان یک سازمان برای ارائه چنین هدایت آماده نیستند. بازاریابی داخلی راهی برای انجام این مهم می باشد. سایر نویسندگان بین بازاریابی داخلی و منابع انسانی و مدیریت تغییر رابطه همبستگی قایلند . بعضی نویسندگان پیشنهاد می کنند که سازمان های موفق آنهایی هستند که بازاریابی داخلی را به اندازه بازاریابی بیرونی مهم می پندارند پاپاسولومو(۲۰۰۶) اشاره می کند که اهداف بازاریابی داخلی این است که کارکنانی با انگیزه و آگاه از مشتری را برای دستیابی به کمال پرورش دهد.
منبع:
بنيادي نائين، علي. كامفيروزي، محمد حسن.دهقان مشتاني، محمود (۱۳۹۳). بررسي تاثير بازاريابي داخلي و برند سازي داخلي بر كيفيت خدمات )مطالعه موردي: يك شركت خدماتي. مجله مدیریت بازاریابی شماره ۲۵
Papasolomou I: Can internal marketing be implemented within bureaucratic organisations?. Int J Bank Market. 2006, 24 (3): 194-212
Efthymios Iliopoulos & Constantinos-Vasilios Priporas (2011). The effect of internal marketing on job satisfaction in health services: a pilot study in public hospitals in Northern Greece BMC Health Services Research volume 11, Article number: 261