آمیخته محصول

آمیخته محصول

آمیخته محصول پورتفولیوی محصولات شماست. در این پورتفولیو محصولاتی هستند که می توان آنها را با یکدیگر برای ایجاد خطوط تولید مرتبط نمود. محصولات در یک خط محصول مزایای و ویژگی های مشابهی را ارائه می دهند، هرچند که هر یک از آنها یک قلم کالا هستند که ظاهر و عملکرد متفاوت دارند. هر قلم کالا دارای سه عامل مهم می باشد: نام تجاری، بسته بندی و خدمات که باید روی آن تمرکز شود. اما ابتدا باید مزایای محصول را تعریف نمود.

تعریف:آمیخته محصول عبارت است از مجموعه محصولات تولیدی شرکت که برای فروش عرضه می شود.

درک مزایای محصول، بخش اصلی در یک استراتژی محصول است. مزایای محصول را می توان به سه سطح تقسیم کرد:

  • مزیت کلیدی(Core)

این مزیت اصلی محصول است و باید اول از همه تعریف شود. به عنوان مثال، یک دوربین می تواند برای ضبط خاطرات استفاده شود که در طول زندگی یک شخص مرتب مورد استفاده قرار گیرد.

  • محصول واقعی:(Actual)

مزایایی هستند که محصول را در رقابت تمایز می دهند. برای مثال دوربین ، می تواند وضوح، تراکنش آسانتنر باشد.

  • محصول افزوده(Augmented)

مزایایی هستند که می توانید به مشتریان خود پیشنهاد دهید تا وفاداری آنها را کسب کنید. مثلا می توان به پشتیبانی پس از فروش اشاره نمود، ضمانت نامه ها، خدمات ویژه به مشتری

تصمیم گیری در مورد محصول: پس از درک آمیخته محصول و تعریف مزایا به دست می آیند.

  • طراحی: شما باید دریابید که چگونه طراحی بر آمیخته محصول شما تاثیر می گذارد. آیا باید ویژگی های دیگر محصول را تکمیل کند؟ یا باید ویژگی هایی در اطراف باشند؟
  • کیفیت: شناخت مشتری هدف برای تصمیم گیری در این حوزه، حیاتی است. شما می توانید قیمتی بالا رابرای یک محصول با کفیت بالا داشته باشید با این حال همه مشتریان هم تصمیم به خرید آن نخواهند گرفت.
  • ویژگی ها: شما باید بالاخره ویژگی محصول خود را نهایی کنید.(finalize) با این کار به مزایای درک شده و مزایای واقعی می افزایید(add) و می توانید قیمت بیشتری را طلب کنید.
  • برندینگ: برندینگ می تواند باعث شود تا فروش های فوری(instant sales) رخ دهد و مشتری به کیفیت و قابلیت اعتماد محصول، تکیه کند.

توسعه محصول: توسعه محصول در واقع،  فرآیند ایجاد یک محصول جدید است که مزایای جدیدی را به مصرف کنندگان ارائه می دهد. شما می توانید یک محصول کاملا جدید را ایجاد کنید یا تغییر دهید و یک محصول موجود را بهبود ببخشید. شما می توانید این کار را برای مخاطب متفاوت یا مقوله ای خاص از بازار انجام دهید.

innovation

این فرآیند شامل موارد زیر است:

  • تولید ایده ها
  • غربالگری ایده ها
  • توسعه و آزمایش ایده ها
  • تحلیل ایده ها برای پتانسیل سود
  • هدایت کردن آزمایش های بازاریابی
  • نهایی ساختن ویژگی های قنی
  • نهایی ساختن ویژگی های تجاری
  • هدایت مرور بعد از ارائه محصول به بازار

quality

 

تعریف کیفیت در بازاریابی عبارت است از درجه ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد

خصیصه محصول:

منظور از خصیصه محصول چیست؟ از دیدگاه کرافورد و بندتو (۲۰۰۰) ویژگی ها به سه نوع تقسیم می شوند: ۱- ویژگی ها ۲- کارکرد ها ۳- مزایا. مزایا می توانند به گستره ای بی پایان تقسیم شوند- کاربرد ها کاربران،  این که با چه چیزی حصول شما استفاده شود و کجا این محصول استفاده شود و  غیره از لحاظ نظری، این سه نوع ساده از خصیصه ها به طور متوالی رخ می دهند. یک ویژگی اجازه می دهد تا کارکردی خاص رخ دهد که در عوض به یک مزیت و منفعت منجر می شود. کرافورد و بندتو(۲۰۰۰)  خصیصه ها را با مثالی توضیح داده است. یک قاشق یک کاسه کم عمق(یک ویژگی) دارد و یک دسته(ویژگی دیگر) کاسه اجازه می دهد تا قاشق به عنوان یک نه دارنده  و حمل کننده مایعات عمل کند. مزایا شامل  صرفه جویی و تمیزی در حمل مایعات می باشد. البته قاشق ویژگی های دیگری هم دارد ( مانند شکل، ماده، مدل) و کارکرد های بسیاری هم دارد.

منبع:

Crawford, M. and D. Benedetto. (2000). New Products Management. 6th ed. IrwinMcGraw Hill. New York. pp: 120-127

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *