عوامل تاثیر گذار روی رفتار مصرف کننده

اکثر  صاحبان کسب و کار های مختلف، می خواهند بدانند که چگونه مصرف کنندگان انتخاب می کنند. در این قسمت در مورد رفتار خرید مصرف کننده مطلبی ارائه می شود، از  مدل استاندارد رفتاری که یاد شد. می رویم به سراغ  ۵ عامل تاثیر گذار روی تصمیم خرید.

یک نکته: رفتار خرید مصرف کننده شامل مجموع کل نگرش مصرف کنننده، ترجیحات، نیت و تصمیمات او هنگام خرید یک محصول یا خدمات در بازار است. مطالعه رفتار مصرف کننده بحثی است میان رشته ای و حوزه های مختلف علوم انسانی را مانند انسان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد در بر می گیرد.

رفتار مصرف کننده می تواند به طور عمومی این گونه معنی شود که مجموعه عوامل، گزینه های تصمیم گیری و اقداماتی که بر نحوه انتخاب و خرید خرید مصرف کننده تاثیر می گذارند، ببینیم چه چیزهایی باعث می شود تا مشتریان محصول خاصی را  در قیاس با دیگران انتخاب کنند. این یک سوال مهم است که اغلب توسط بازاریابان مورد بررسی قرار می گیرد. عمده ی فرآیند انتخاب و درگیر شدن در خرید، بر اساس احساسات مشتری و ذهنیت او و نحوه استدلال او است.

در هر حال، مطالعه رفتار مصرف کننده نه تنها به درک گذشته کمک می کند بلکه حتی آینده را نیز برای ما پیش بینی می کند. عوامل زیر تحت تأثیر گرايشات، نگرش و اولویت های افراد باید اهمیت داشته باشند تا درک نسبتا خوب از الگوهای خرید مصرف کنندگان داشته باشند

۱- کمپین های بازاریابی:

تبلیغات نقش مهمی را در تصمیمات خرید که توسط مصرف کنندگان  اتخاذ می شوند، بازی می کند. بدیهی است که تبلیغات اگر با شناختن نحوه تغییرات زیادی که در بخش های بازار صنایع رقابتی رخ می دهد؛ همراه باشد. آنگاه بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان الثیر بسزایی می گذارد. کمپین های بازاریابی که به صورت منظم انجام می شوند می توانند تصمیم خرید مصرف کننده را تا اندازه زیادی تحت تأثیر قرار دهند که ممکن است مشتری یک نام تجاری را بیش از دیگر نام های تجاری دیگر بپسندد و  انتخاب کنند. همچنین این کمپین ها اگر خوب اجرا نشوند می توانند باعث نومیدی در مشتری شوند کمپین های بازاریابی که در فواصل منظم انجام می شوند، حتی به مصرف کنندگان یادآوری می کنند که برای محصولات بسیار جذاب مانند محصولات بهداشتی و یا بیمه نامه ها خرید داشته باشند.

 

۲– شرایط اقتصادی:

واضح است که تصمیمات مصرف کننده، به شدت تحت تاثیر شرایط اقتصادی موجود در بازار قرار دارد. این مساله به ویژه برای خرید وسایل نقلیه، خانه و لوازم خانگی صادق است. یک محیط اقتصادی، مثبت شناخته می شود وقتی اعتماد به نفس بیشتری را در اختیار خریداران قرار می گیرد و آنها مایل به خرید هستند بدون آنکه توجهی به بدهی های مالی شخصی خود داشته باشند

 ۳-ترجیحات شخصی

در سطح شخصی، رفتار مصرف کننده تحت تاثیر عوامل مختلف مانند گروه دوستان، عوامل ناسازگار با روحیات، اولویت ها، اخلاق و ارزش ها قرار می گیرد. در برخی صنایع پویا نظیر مد، غذا و مراقبتهای شخصی، دیدگاه شخصی مصرف کننده در مورد سبک زندگی و سرگرمی می تواند عامل تأثیرگذار غالب باشد. ببینید اگر چه تبلیغات می تواند تا حدودی بر این عوامل تاثیر داشته باشد و ما را یاری دهد،  با این حال، مصرف کننده های شخصی و علایق و بی علاقگی آنها همچنان نقش محوری را دارد و بر خرید نهایی موثر است.

life style

۴-  اثر گروه(Group Influence)

پدیده اثر گروه بر تصمیمات مصرف کننده تاثیر می گذارد. گروه های اصلی(اولیه) که تأثیرگذار هستند شامل اعضای خانواده، همکلاسی ها، بستگان نزدیک و گروه های تاثیرگذار ثانویه شامل همسایگان و آشنایان می باشند، که به نوبه خود بر تصمیمات خرید مصرف کننده تاثیر دارند. مثلا اینکه شخص، چقدر غذای فست فود را بر غذای خانه ترجیح می دهد. این به خانواده ربط دارد

۵– قدرت خرید

قدرت خرید مصرف کننده نقش مهمی در تأثیر رفتار مصرف کننده ایفا می کند. مصرف کنندگان به طور کلی ظرفیت خرید خود را قبل از تصمیم گیری برای خرید محصولات یا خدمات، تجزیه و تحلیل می کنند. اینکه محصول ممکن است عالی باشد، اما اگر نتواند با توانایی خرید خریداران تطابق داشته باشد، آنگاه باید کنار گذاشته است. بدیهی است. توانایی مالی خریدار، تاثیرات زیادی بر فروش یک محصول خواهد گذاشت. تقسیم بندی مصرف کنندگان بر اساس ظرفیت خرید آنها به ما کمک می کند تا در تعیین مصرف کنندگان واجد شرایط بهتر عمل کنیم و این گونه نتایج بهتری به دست آوریم.

جمع بندی:

درک، تحلیل و پیگیری رفتار مصرف کننده برای بخش بازاریابی  یک سازمان، بسیار مهم است تا موقعیت خود را با موفقیت در بازار حفظ کند. عوامل دیگری نیز وجود دارد که البته بر رفتار مصرف کننده تاثیر می گذارند ولی موارد یاد شده در اولویت هستند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *