کانال توزیع

یک کانال توزیع، یک عنصر ضروری در کسب و کار است. در این بخش در مورد این کانال ها، انواع سیستم های توزیع و کالا، بحث خواهد شد.

کانال توزیع چیست؟

کارکرد توزیع بازاریابی قابل مقایسه با جزء مکان در آمیخته بازاریابی است که در هر دو، مرکز بحث، حرکت کالا از تولید کننده به مصرف کننده است. یک کانال توزیع در بازاریابی، اشاره به مسیر یا مسیرهایی دارد که از طریق آن کالاها و خدمات برای رسیدن به محل تولید یا از محل تولید به کاربر نهایی حرکت می کنند. و البته مباحث مربوط به حمل و نقل(transport) و ملاحظات لجستیک و ترابری را نیز در بر می گیرد.

  • توزیع کسب و کار به کسب و کار (B2B) بین یک تولید کننده و کاربران(users) صنعتی مواد خام رخ می دهد. مواد خامی که برای ساخت محصولات نهایی استفاده می شوند. . به عنوان مثال، یک شرکت مبل و نیمکت سازی نیاز به یک سیستم توزیع دارد تا آن را با سازنده الوار که چوب را برای ساختمان ها و مبلمان می سازد، مرتبط سازد.
  • توزیع کسب و کار به مشتری (B2C) بین یک تولید کننده و یک مشتری نهایی(final user) رخ می دهد. به عنوان مثال، سازنده الوار ، الوار را به سازنده مبلمان می فروشد، که  بعد او هم مبلمان را می سازد و به فروشگاه های خرده فروشی می سازد.  و در نهایت به مشتری نهایی می فروشد.

مستقیم در برابر غیر مستقیم

در بازاریابی، کالاها می تواند در دو نوع کانال پخش شوند. کانال توزیع مستقیم(direct distribution) و کانال توزیع غیر مستقیم(Indirect Distribution)

توزیع مستقیم:

سیستم توزیع مستقیم زمانی به کار می آید که محصول یا خدمت، تولید کننده را ترک می کند و بدون هیچ واسطه ای به طور مستقیم به سوی مشتری می رود. عین همین اتفاق معمولا در فروش خدمات هم می افتد. به عنوان مثال،در خدمات شستن ماشین و یا ارائه کلاه ایمنی از توزیع مستقیم استفاده می کنند، زیرا مشتری به طور مستقیم از تولید کننده، خدمات دریافت می کند. این مساله می تواند در کسب و کار هایی هم که کالاهای ملموس را عرضه می کنند، مانند سازنده طلا و جواهر و بعد  هم محصول خود را به طور مستقیم به مصرف کننده می فروشد، رخ دهد.

توزیع غیرمستقیم.( Indirect Distribution )

توزیع غیر مستقیم زمانی اتفاق می افتد که واسطه ها  در کانال توزیع وجود دارد. در مثال صنعت چوب، واسطه ها، سازنده های الوار، سازنده های مبلمان و درنهایت خرده فروش ها خواهد بود. هرچه تعداد واسطه ها درون کانال بالاتر باشد، احتمالا قیمت بالاتری برای مشتری نهایی به وجود خواهد بود. این هم به خاطر اضافه کردن ارزشی است که در هر مرحله از ساختار اتفاق می افتد.

ساختارهای توزیع مستقیم یا غیر مستقیم می توانند شامل ترکیبی از عناصر زیر یا حتی همه آنها باشند.

  •  یک توزیع کننده یا عمده فروش
  • اینترنت(مستقیم)
  • کاتالوگ ها(مستقیم)
  • تیم فروش(مستقیم)
  • فروشندگان تکمیلی دست دوم (VAR)
  • مشاوران خرده فروشان
  • نمایندگان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *