دردهه آینده مفهوم و روش های بازاریابی، سراپا دگرگون خواهد شد بی تردید و از سالهای آغازین سده بیست و یکم میلادی اصول تازه ای بر همه جنبه های بازاریابی حکمفرما شده است. جانشین “جامعه صنعتی” – اقتصاد بر پایه اطلاعات”- زندگی روزانه را سراپا دگرگون می کند. انقلاب دیجیتالی” همه برداشت های ما از زمان و مکان و جرم را از بنیان تغییر داده است. دیگر نیازی نیست که شرکت ها جا و مکان زیادی را اشغال کنند. شرکت می تواند ” نمادین” و در هر جا که مایل است مستقر باشد پیام ها می توانند همزمان فرستاده و دریافت شوند. کتاب، موسیقی و فیلم را به جای ” جسم و جرم” می توان به حالت ” بیت های الکترونیکی” جا به جا کرد.
پدیده ای که به ابرفضا معروف شده، آغاز گر وضعیتی است که خرید و فروش در آن به صورت خودکار و بسی راحت تر آنجا می گیرد شرکت ها و کسب کار های گوناگون و نیز گروه های مشتری- برون سازمانی و درون سازمانی – در شبکه های بدون سیتم به هم پیوند می یابند، اطلاعات در شبکه اینترنت و در سراسر جهان بدون هزینه در جریان است از این رو زمان و مکان که بزرگترین مانع و عامل های هزینه زا در پیش پای داد و ستد هستند، تا اندازه قابل چشم پوشی ، بی اهمیت می شوند بازرگانی به روش سنتی رفه رفته از صحنه جهان حذف شده است.
کاتلر، فیلیپ(۱۳۸۵) کاتلر، در مدیریت بازار. ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد. نشر فرا ص۳۱۵- ۳۱۶