از فیتس جرالد

مقدمه:

شکست آمریکا در به انجام رساندن تعهدات رویای آمرکایی ، درون مایه اصلی آثار  فیتز جرالد است که همگان را به خود جلب می کند. البته باید به خاطر داشت که او واقعیت را فساد پذیر می داند حال آن که رویا را هرگز فساد پذیر نمی پندارند.رمان های او آکنده از عدم اطمینان و تناقضند. در متن داستان های او اثری از قضاوت نویسنده نیست. او ، ورای همه چیز، به ترسیم تجربه علاقه مند است. چنان که آن رامی یابد. او می خواهد حقیقت زندگی را کشف کند،  هر چند که لزوما به آن دست نیاید. از این رو، در داستان هایش، پیچیدگی شخصیت ها  و ویرانگری فقدان مسائل اخلاقی را مشاهده می کنیم. (یگانه تبریزی، ۱۳۷۹)

یگانه تبریزی، فرح(۱۳۷۹)  اسکات فیتز جرالد و رؤیای آمریکایی. ادبیات داستانی پاییز و زمستان ۱۳۷۹ شماره ۵۳

برگرفته از کتاب گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد

درست وقتی که کنجکاوی عمومی نسبت به گتسبی  در اوج خود بود، چراغ های خانه اش شنبه شبی روشن نشدند- و کار او در نقش تری ملکیو با همان ابهامی که شروع شده بد پایان یافت. تدریجا متوجه شدم اتوموبیل هایی که با توقع پذیرایی وارد اتوموبیل گرد خانه اش می شوند، فقط یک دقیقه می مانندو دلتنگ به راه خود می روند. از خود پرسیدم نکند  گستبی بیمار شده باشد و برای کسب خبر به در خانه اش رفتم. پیشخدمت ناآشنایی با سیمایی خبیث و چشمان تنگ پر سوء ظن از لای در به من نگریست.

“آقای گستبی  کسالت دارن؟”

“نه” وپس از مکثی “قربان” را یگ جور کند کینه توزانه به آن افوده . مدتیه این طرفا ندیده بودمشون، قدری نگران شدم. بهشون بگین آقای کاره وی آمدن به دیدنتون.”

 

فیتس جرالد، اسکات.(۱۳۸۵). گتسبی بزرگ. ترجمه کریم امامی. انتشارات نیلوفر. ص ۱۴۷

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *