انواع اینرسی سازمانی

اینرسی سازمانی به طور کامل در یکی از این سه دسته قرار می گیرد: اینرسی ناشی از روال، اینرسی ناشی از فرهنگ و اینرسی واسطه.

اینرسی ناشی از روال : ضرببان قلب هر کسب و کار بزرگی، تپش آهنگین روال های استاندارد آن برای خرید، پردازش و بازاریابی کالاها می باشد. اقدامات آگاهانه تر آن توسط راه هایی با ریتم کمتر که همچنان به خوبی مشخص شده اند راهنمایی می گردند.

اینرسی ناشی از روال های منسوخ یا نامناسب را می توان رفع نمود. ادراکات مدیریت ارشدف موانع سر راه می باشند. اگر رهبران رده بالا قانع شوند که روال های جدیدی مورد نیاز می باشند.

اینرسی ناشی از فرهنگ: تغییر فرهنگ یک واحد به معنای تغییر هنجارهای کاری و ارزش های مرتبط با کار اعضای  آن واحد می باشد. این هنجارها ایجاد شده، نگه داشته شده و هر روزه توسط گروه های اجتماعی  کوچک تقویت می شوند.

اینرسی واسطه: نبود پاسخ همیشه نشانه ای از روال های چسبنده یا فرهنگی منجمد نیست. ممکن است که یک کسب و کار گزینه عدم واکنش به تغییر یا حمله  را به این خاطر انتخاب نماید که جریانات سوی که هنوز ارزشمند هستند. با واکنش نشان دادن قطع شوند. آن جریانات سود به خاطر اینرسی مشتریانش پابرجا باقی می مانند- شکلی از اینرسی که توسط یک واسطه به وجود می آید. (روملت، ۱۳۹۲، صص ۲۷۴- ۲۸۶)

روملت، ریچارد.(۱۳۹۲) استراتژی خوب/استراتژی بد. ترجمه بابک وطن دوست. انتشارات آریانا قلم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *