مدیریت کیفیت جامع

اجزای اصلی مدیریت کیفیت جامع عبارتند از :
تمرکز شدید بر جلب رضایت مشتری: همه (نه فقط کارکنتان بخش های فروش و بازاریابی) می دانند که حیات و وجود آنها مرهون مشتری و نیازهای اوست بنابراین همه کارکنان باید تحقیق کنند و بفهمند که کار آنها چه تاثیری بر رضایت مشتری دارد.
مشتری هم در داخل شرکت وجود دارد و هم در خارج آن: کارمند بخشی ارسال، نوعی مشتری بخش تولید و مونتاژ کالاست. درست مثل کسی که محصول شرکت را می خرد و مشتری کل شرکت است. بنابراین هر کارمند یا کارگر باید هم به دنبال جلب رضایت مشتری داخلی باشد و هم تلاش کند رضایت مشتری بیرونی را جذب کند.
اندازه گیری دقیق متغیرهای اساسی در عملیات یک شرکت: باید به کارکنان آموخت که چه چیزی را ارزیابی کنند و بسنجند، چگونه بسنجد و چگونه داده ها را تفسیر کنند. یکی از قواعد مدیریت کیفیت جامع می گوید: شما تنها آنچه را که می سنجید، بهبود می بخشید.
بهبود مستمر کیفیت کالا ها و خدمات: همه می دانند که باید پیوسته و مستمر بر عملیات نظارت کنند تا بتوانند راه هایی برای بهبود کیفیت محصولات شرکت پیدا کنند.
روابط کاری جدید که بر اعتماد و کارگروهی مبتنی است: یکی از عوامل مهم تفویض اختیار گسترده به کارکنان تا تصمیم بگیرند که چطور به اهداف شرکت دست یابند. تحقیقات نشان می دهد که کلید موفقیت مدیریت کیفیت جامع بر سه عامل زیر استوار : تعهد مدیران ، فرهنگ سازمانی باز و تفویض اختیار به کارکنان.
ویلن، توماس ال. هاهنگر، دیوید ج.(۱۳۹۲).مدیریت استراتژیک و سیاست کسب و کار، تجزیه و تحلیل محیط و تدوین استراتژی. جلد دوم. ترجمه سید محمد اعرابی و هاشم آقازاده. دفتر پژوهش های فرهنگی. صص۵۳۶ -۵۳۷

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *