مصنوعات دانش، دانش ضمنی و دانش صریح

مصنوعات دانش
ما هر روز با مصنوعات دانش سر و کار داریم. در واقع زندگی بدن آنان جریان ندارد. آنها بسیار متنوع هستند. یادآوری خاطرات ، تفکرات، گفت گوها، مکالمات، فیلم ها، نوارها، اسناد، گزارشات، کتاب ها، یادداشت ها، فایل ها، پایگاه داده ها، پیام پست الکترونیک و غیره نمونه ای از مصنوعات دانش هستند. اما منظور از مصنوعات دانش چیست.
اصطلاح ” مصنوعات” برای بیان انواع دانش براساس کتاب بادریج با عنوان ” مصنوعات بی نظیر و منحصر به فرد”انتخاب شده است. باردیج (۱۹۹۵) اظهار می کند که مصنوعات اصطلاحی است برای توصیف آنچه که به عنوان افراد انسانی می سازیم و به کار می بریم. گریف فیترن و سینر(۱۹۹۹) نیز به طور جداگانه در تعریف مصنوعات اظهار می کنند که آنها ساختار های انسانی هستند که ما به آنها میزانی از واقعیت را نسبت می دهیم. بدین ترتیب مصنوعات دانش را می توان شامل هر چیزی دانست که برای ارائه معنا و درک به کار می رود.
اولین طبقه بندی از مصنوعات دانش توسط پولانی(۱۹۶۲) ارائه شد. پولانی دانش را فرایند دانستن تعریف می کند. از نظر او این فرایند سه سطح دارد:
مهارت: عمل مطابق با قوانین
دانش عملی : مهارت به علاوه عمل در زمینه اجتماعی
تخصص : دانش عملی به علاوه توانایی تاثیرگذاری بر قوانین و قلمرو دانش
بر اساس این سطوح، او طبقه بندی مصنوعات دانش را ارائه می دهد.
مصنوعات دانش صریح مصنوعاتی هستند که به طور کامل و مستقیم از شخصی به شخصی دیگر منتقل می شوند. این مصنوعات رسمی و قابل کدگذاری هستند آنها را می توان در حافظه سازمان یا در هر جای دیگر ذخیره کرد و در دسترسی همگان قرار داد. لویت (۲۰۰۱) می گوید که با توجه به این ویژگی، آنها را می توان “دانش اجتماعی ” نیز نامید. نمونه های دانش صریح یا اشکار عبارتند از کتاب ها، گزارشات، فیلم ها و سایر اشکال فیزیکی ارائه دانش.

عدلی فریبا. (۱۳۸۴).مدیریت دانش . حرکت به فراسوی دانش. انتشارات فراشناختی. صص ۱۳-۱۴

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *