نقد چرخه(circle) عمر محصول

اگر مشتريان اعتقاد داشته باشند قيمت تعيين شده براي كالا، متناسـب بـا ارزشـي كـه دريافـت مي كنند نيست، حتي در صورت قبول محصول نسب به خريد آن اقـدام نمـي كننـد. قيمـت به عنوان مهمترين عناصر در آميخته بازاريابي، ميزان گردش سـرمايه و درآمـد سـازمان در قبـال هزينه هاي توليد، توزيع، فروش، تبليغات و بسته بندي محصول يا سـبد محصـولات را مشـخص ميكند. سه دسته كلي عوامل سازماني، عوامل مشتري و عوامل بازار بر تصميمات قيمتگـذاري مؤثرنـد، چرخـه عمـر محصـول از جملـه عوامـل سـازماني مـؤثر بـر تصـميمات قيمـتگـذاري است. چرخه حيات شامل زمانيكه محصول توليد و به بازار عرضه تا هنگاميكه از بازار گردآوري مي شود، است. طي اين دوره تغييرات اساسي در رفتار محصول در بازار مشاهده ميشود اين چرخه مي تواند براساس درآمد حاصل از محصول به چند مرحله تقسـيم شـود. دوره معرفـي، رشد، بلوغ و افول. چرخه عمر محصول فرآيند تكاملي سادهاي است كه بازار را در طول زمان تحت تأثير قرار ميدهد. (میرا، کریمی،۱۳۹۰)

در میان بسیاری از منتقدان ، دهالا و یوسف {Dhalla and Yuseph} افرادی هستند که کل مفهوم چرخه عمر محصول را به چالش کشیده اند. آنها استدلال می کنند که استفاده از آن می تواند به اشتباهات پر هزینه و غیر قابل جبران در راهبرد منجر شود.  ممکن است انتخاب راهبرد نامناسب برای مرحله خاصی باشد. برخی منتقدان ف بیشتر به ارزیابی محدودیت های متداول چرخه عمر  در برنامه ریزی راهبردی بازار پرداخته اند.

اساسی ترین انتقاد این است که هیچ شواهد تجربی برای حمایت از مفهوم چه عمر محصول یا مراحل اجزا در کوتاه مدت وجود ندارد. بی شک در مورد وجود یا نبود چرخه عمر محصول S مانند و مراحل مجزای آن ؛ تنها می توان با بررسی حقایق تصمیم گیری نمود. به طور کلی مطالعات نشان می دهد چرخه عمر S مانند کلاسیک وجود دارد ، لذا  نه برای تمامی محصولات یا محصولات مشابه در همه مورد. به عبارت دیگر ما باید مفهوم سنتی چرخه عمر محصول را به عنوان جهانی بپذیرم.(لنکستر، مسینگهام، ۱۳۹۵)

منبع:

لنکستر، جف. مسینگهام، لستر.(۱۳۹۵) اصول مدیریت بازاریابی. مترجمان حسین نوروزی نیما سلطانی نژاد. موسسه کتاب مهربان نشر ص ۱۳۹

ميرا، ابو القاسم ،کریمی، ساناز (۱۳۹۰) بررسي انتخاب استراتژيهاي قيمتگذاري بر مبناي منحني عمر كالا در لوازم خانگي كوچك (مطالعه ي موردي گروه محصول چرخ گوشت در شركت صنعتي پارس خزر)  دانشكده مديريت دانشگاه تهران دوره ،۳شماره ۹ پاييز ۱۳۹۰ ۱۴۷-۱۶۸

life cycleنکته(۱):مهمترین دلیل عدم سودآوری مقدماتی منحنی عمر کالا هزینه های سنگین بازاریابی و سرمایه گذاری است

نکته(۲)همچنین محصولات به دلیل تغییرات محیطی به افول می رسند.

نکته(۳): در مرحله رشد: تبلیغات، ماهیت به خاطر آورنده و جهت دهنده دارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *