هم افزایی بین واحد های اسراتژیک در بازاریابی

هم افزایی بین واحد های تجاری استراتژیک، می تواند یک مزیت رقابتی را که در واقع پایدار هم است ایجاد کند. زیرا رقیب بر اساس ویژگی های یک شرکت که احتمالا منحصر به فرد نیز می باشد. ممکن است مجبور باشد برای کسب این دارایی ها و مهارت ها، سازمان خود را دو برابر کند.
هم افزایی یعنی کل چیزی بیش از مجموع اجزا آن باشد. بدین ترتیب نتیجه کار دو واحد تجاری استراتژیک (یا دو استراتژی حمصول – بازار) که با هم کار می کنند. نسبت به زمان که همین دو واحد به صورت مستقل عمل می کنند، بهتر خواهد بود. هم افزایی مثبت از دیدگاه محصول ، یعنی سفارش مجموعه ای از محصولات که بازدهی بالایی دارند، نسبت به زمانی که هر کدام از محصولات به طور جداگانه سفارش داده می شد، برتر خواهد بودو هم چنین هم افزایی از دیدگاه بازار یعنی، عملکرد مجموعه از بازارها در یک کسب و کار، برتر از عملکرد آنها به طور مستقل خواهد بود.
در نتیجه هم افزایی ، واحد های تجاری استراتژیک به هم پیوسته ای را ایجاد خواهد کرد که پیامدهای ذیل را به همراه دارد:
۱٫ افزایش ارزش مشتری به دنال آن افزایش فرش
۲٫ هزینه های عملیاتی پایین تر
۳٫ کاهش سرمایه گذاری
به طور کلی هم افزایی باعث بهره برداری از از برخی عوامل مشترک در کسب و کار خواهد شد، مانند:
۱- اشتراک در کانال های توزیع یا نیروی فروش
۲- اشتراک در مارک تجاری تصویر ذهنی
۳- اشتراک در محصول ایجاد سیستمی که برای مشتری ایجاد ارزش می کند.
۴- اشتراک در مشتریان
۵- اشتراک در ماشین آلات یا فرآیند های عملیاتی
۶- اشتراک در امر تحقیق و توسعه
۷- هم افزایی از نظر مفهومی ، غیر قابل درک نیست. اما در عمل، کمی دشوار و حساس می باشد و تا حدی به دلیل پیش بینی این می باشد که آیا واقعا هم افزایی به وجود خواهد آمد؟ اغلب دو کسب و کاری که مرتبط به نظر می آیند، به نظر می رسد که هم افزایی بالقوه خوبی دربین آنها وجود دارد. ولی ممکن است این هم افزایی هرگز از قوه به فعل در نیاید. گاهی اوقات هم افزایی درک شده تنها یک امر خیالی و پوچ می باشد که ممکن است فقط در ظاهر یک ادغام را به وجود آورده باشد.

آکر، دیوید، آ.(۱۳۹۲).مدیریت استراتژیک بازار.ترجمه حسین صفر زاده، علی اکبر فرهنگی، مهدی خادمی. انتشارات برآیند پویش. صص ۲۰۸ -۲۱۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *