فهرست وقایع نخستین اندلس

فهرست وقایع نخستین اندلس

سال شخصیت

واقعه

سال ۶۲ هجری

 

 

یزید بن معاویه، ابوالمهاجر، عقبه

 

در آغاز کار یزید بن معاویه، ابوالمهاجر عزل شد  و عقبه بار دیگر امارت آفریقیه یافت

 

ماه رمضان سال ۹۱ هجری قمری مصادف با ژوئیه سال ۷۱۰ میلادی

 

موسی بن نصیر  و طریف بن مالک، کنت یولیان

 

 

موسی بن نصیر از حمله های کوچک آغاز می کند . نخست پانصد تن از جنگجویان را که صد تن از آنها سوار بودند و باقی پیاده به سرداری یکی از بربرها به نام طریف بن مالک بسیج کرد و آن ها با چهار کشتی که کنت یولیان در اختیارشان گذاشته بود بر پهنه دریا شراع گشودند و در سرزمینی روبه روی سبته که بعد ها به نام فاتح آن، جزیره طریف نام گذاری شد، فرود آمدند.

ماه رجب سال ۹۲ هجری قمری مصادف با آوریل سال ۷۱۱ میلادی

 

 

موسی بن نصیر و طارق

 

 

 

موسی بن نصیر لشکری از عرب و بربر که شمارشان به هفت هزار تن می رسید به سرداری طارق بن زیاد اللیثی راهی اسپانیا می کند. طارق در آن روز ها حاکم طنجه بود.

 

بیست و هشتم رمضان سال ۹۲ هجری قمری

طارق و ردریک گوت

رودریک برای مقابله با لشکر اسلام روانه جنوب می می گردد.  طارق از موسی بن نصیر تقاضای کمک می کند. ردریک آخرین پادشاه گوت پس از شکست، متواری شد و کسی از او اثری نیافت. گوتها چندین برابر مسلمانان بودند.

شمار سپاهیان طارق مجموعا دوازده هزار تن بود.  در مقابل  شمار سپاه گوت ها را تا صد هزار نوشته اند. مورخان اندلسی نود هزارتن هم نوشته اند.

 

۱۱۴ هجری قمرى / ۷۳۲ میلادى در نزدیکى کوه‏هاى پیرنه، میان دو شهر تور و پواتیه

بلاط الشهدا، عبدالرحمن غافقى، شارل مارتل

معلوم نیست دقیقا کجا واقع شده ولی همه متفق اند  که در دشتی میان دو شهر پواتیه و تور در حوالی دو شاخه رود لوار، کلت و ویین، در نزدیکی شهر تور.

لشکر مسلمانان در حمله خود به دشتی که میان پواتیه و تور گسترده است، رسید و مسلمانان بر پواتیه مستولی شدند و شهر را تاراج  کردند و کلیسای مشهور آن را به آتش کشیدند. سپس به شهر تور حمله بردند. تور در کرانه چپ رود لوار بود. تور را تسخیر کردند  و کلیسای آن را نیز ویران نمودند. در این هنگام  لشکر فرنگان  به لوار رسیده بود و مسلمانان در آغاز از فرا رسیدن آن خبر نداشتند  و طلایه های مسلمانان  در تعیین شمار لشکر و میزان ساز و برگ آن دچار اشتباه شدند. عبدالرحمن دید که شمار لشکر دشمن بیشتر از لشکر اوست.

میان قبایل بربر که بیشتر لشکر مسلمانان را تشکیل می دادند، آتش اختلاف فروزان شده بود.

جنگ در روز دوازدهم یا سیزدهم اکتبر سال ۷۳۲ میلادی/ اواخر شعبان سال ۱۱۴ آغاز شد.  مدت هفت یا هشت روز  دو لشکر تنها به جنگ های محلی  بسنده کردند. روز نهم جنگ بزرگ درگرفت. روز دیگر نیز از پگاه رزم آغاز کردند. ابتدا آثار پیروزی مسلمانان ظاهر شد ولی فرنگان راهی به لشکرگاه ، آن جا که غنایم مسلمانان بود، باز کردند.  مسلمانان در آن وضع نابسامان باز هم تا شب تاریک شد در برابر خصم پای مقاومت فشردند. چون شب در رسید دو لشکر دست از جنگ بداشتند. این واقعه در روز بیست و یکم اکتبر  سال ۷۳۲ / اوایل رمضان سال ۱۱۴ هجری قمری اتفاق افتاد.

شب هنگام میان سرداران لسگر مسلمانان اختلاف افتاد و کم کم بیم و هراس بر همگان مستولی شد. قرار بر این شد که واپس نشینند.

 

منبع:

عنان، محمد عبدالله (۱۳۸۰). تاریخ دولت اسلامی در اندلس . جلد اول. صص ۱- ۱۰۴

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *