یک نمونه تحرک عمودی!! در دوره قاجاری

….کار جنگلی ها بعد از چند زد و خورد اوج می گیرد و می توانند محبوبیت بیشتر کسب کنند…از تهران داوطلب می خواهند که به مصاف جنگلی ها بروند…

مفاخرالملک رییس شهربانی رشت  داوطلب این ماموریت شد و تعهد نمود که ریشه فساد را از بیخ و بن براندازد و نگرانی های موجود را بر طرف سازد. {۱} و در اجرا این منظور اردویی مرکب از چند صد نفر تفنگ چی و چوبدار و شاطر و فراش و آبدارخانه و قبل منقل و حتی کنده و زنجیر و چوب و فلک و چند خروار طناب آماده و عازم پسیخان گردید.

این شخص که نام کوچکش “محمد علی”  و اهل اصفهان بود. در سال ۱۳۲۶ قمری به رشت آمد. و به طوری  که می گفتند در بقعه “خواهر امام” {۲} که ملجا و پناهگاه غربا بوده منزل داشت  و از نامه نویسی و عریضه انگاری امرار معاش می نمود.

بعد به ملاحظه حسن خط و شیوه تحریر به منشی گری “حاجی معین السطلنه رشتی” که از مالکین گیلان بود دعوت شد و سپس کارش بالا گرفت  و مشاور حقوقی او و برادرش (حاجی ابوالحسن معین التجار) گردید. و چون از جاه طلبی چیزی کسر نداشت کم کم مراحل ارتقا را طی کرد و مشاور قونسولگری روس شد و در سمت اخیر، افراد دستگیر  شده به نام “جنگلی”را شخصا بازجویی نموده بد و بیراه می گفت و به چوب می بست بدین طریق مورد اعتماد قونسول روس قرار گرفته و طولی نکشید که به ریاست شهربانی رشت منصوب گردید.(فخرایی،۱۳۵۴، صص ۶۷-۶۸)

{۱} این شخص غیر از مفاخر الملک حاکم تهران است که از محارم محمد علی شاه بود و بعد از خلع نامبرده از سطلنت در محکمه انقلابی  محاکمه و در باغشاه  تیرباران گردید.

{۲}بقعه منسوب  به خواهر امام هشتم(ع).

فخرایی، ابوالقاسم. (۱۳۵۴).سردار جنگل. سازمان چاپ و انتشارات جاویدان

عکس: میرزا کوچک و دکتر حشمت(برگرفته از خبرگزاری تسنیم)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *