سیستم های تعرفه:

سیستم های تعرفه:

سیستم های تعرفه سیستم های تعرفه یا دارای نرخ مشخصی اند که در همه کشورها اعمال می شود یا این که با نرخ های متفاوتی برای کشورهای متفاوت یا گروه هایی از آنها اعمال می شود. تعرفه  ها معمولا به دو گروه به اغلب تقسیم می شوند:

  1. سیستم تعرفه تک ستونی: این سیستم ساده ترین نوع تعرفه ها است. شامل نرخ هایی است که برای واردات محصول از همه کشور ها اعمل می شود.
  2. سیستم تعرفه دو ستونی :

تعرفه ترجیحی: تعریفه ترجیحی نرخ کاهش یافته است که در خصوص واردات  کالا از یعضی از کشورهای استفاده می شود. گات استفاده از نرخ ترجیحی را جز در سه مورد زیر منع کرده است:

نرخ های تعرفه  ترچیحی تاریخی: مانند نرخ هایی که کشورهای مشترک المنافع بریتانیا و غیره به کار می گیرند و قبل ز مذارکات نیز وجود داشت.

نرخ های تعرفه  ترجیحی  بر اساس موافقت نامه های یکپارچه  سازی اقتصادی ه در مناطق  آزاد یا بازارهای مشترک از چنین تعرفه هایی استفاده می شوند.

نرخ های تعرفه ترجیحی  برای شرکت های مستقر در کشورهای کم تر توسعه یافته،  که در این حالت به شرکت های مستقر در کشورهای کم تر توسعه یافته برای دسترسی به بازار کشورهای صنعتی نرخ های ترجیحی اعطا می شود. (کیگان، ۱۳۹۳٫ ص ۲۵۵)

کیگان، وارن. جی. گرین، مایک سی.(۱۳۹۳) بازاریابی جهانی. ترجمه عبدالحمید ابراهیمی، هرمز مهرانی، دفتر پژوهش های فرهنگی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *