طرحریزی متمرکز

در دنیای واقعی، سرمایه داری بازار و سوسیالیسم با طرح ریزی متمرکز وجود ندارد. در اغلب کشورها تا حدود زیادی تحصیص منابع دستوری  و بازار هم زمان وجود دارند.  و مالکیت منایع نیز تحت مالکیت بخش خصوصی  و دولتی، هر دو قرار دارد. نقش دولت ها  در اقتصاد بازارهای نین به صورت گسترده ای متنوع است.  هرنظام اقتصادی  که در آن تخصیص  منابع دستوری  و مالکیت منابع خصویص باشد، سرمایه داری با طرح ریزی متمرکز  نامیده می شود. مثلادر سوئد دو سوم هزینه ها را دولت کنترل می کند و لذا تخصیص منابع بیشتر دستوری است تا بر اساس ساز و کارهای  بازار، این ویژگی تا حدود زیادی در ژاپن نیز وجود دارد (کیگان، ۱۳۹۳٫ ص ۷۴)

کیگان، وارن. جی. گرین، مایک سی.(۱۳۹۳) بازاریابی جهانی. ترجمه عبدالحمید ابراهیمی، هرمز مهرانی، دفتر پژوهش های فرهنگی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *