مکتب کارآفرینی و استراتژی

•مهمترين مفهوم مكتب كارآفريني، « دور نما » است. دور نما نشانه ذهني استراتژي كه در ذهن رهبر نقش مي بندد يا لااقل ابراز مي شود. اين دور نما هم نقش القا و هم نقش ادراك كاري را ايفا مي كند كه لازم است اجرا شود.دور نما بر طبق نام خود ، بيشتر نوعي تصور است تا يك برنامه كاملاً بر شمرده شده ( از لحاظ عبارات و ارقام).به همين دليل است كه دورنماانعطاف پذير باقي مي ماند، به طوري كه رهبر مي تواند آن را با تجربيات خود تطبيق دهد. اين امر نشان مي دهد كه استراتژي كارآفريني هم سنجيده و پيش بيني شده و هم پيش بيني نشده و اضطراري. اين استراتژي به لحاظ خطوط كلي خود و حس جهت دار بودن ، يك استراتژي پيش بيني نشده و اضطراري است.

اولین کسی کِه در تفکر اقتصادی به کارآفرینی  اهمیت داد ژوزف شومپیتر بود . او نظریه تخریب خلاق را ارائه داد. از دیدگاه او کارآفرین ضرورتا کسی نیست که سرمایه اولیه را فراهم یا محصول جدید را ابداع کند بلکه کسی است که ایده ای را در ارتباط با کسب و کار ارئه می دهد. نظريه تخریب خلاق، موتوري است كه سرمايه داري را پيش مي برد و راننده اين موتور همان كارآفرين است

(برگرفته از کتاب جنگل استراتژی مینتتزبرگ)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *