هنگام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش کامل یک محصول باید توجه داشت که حتی اگر یک شرکت در تمام زنجیره صنعت فعالیت کند. در یک حوزه خاص تخصص بیشتری دارد که فعالیت های اصلی اش در همان حوزه متمرکز است. مرکز ثقل(center of gravity) بخشی از زنجیره است که بیشترین اهمیت را برای شرکت دارد و بخش اعظم تخصص و توانایی های شرکت (شایستگی های اصلی اش) نیز در این بخش قرار دارد. بنا به نظر گلبریت، مرکز ثقل یک شرکت معمولا جایی است که شرکت فعالیت خود را آغاز کرده است. بعد از این که شرکت با بدست آوردن مزیت رقابتی خود را تثبیت کرد. یکی از اولین اقدام های استراتژیکش، حرکت رو به جلو و روبه عقب آن در امتداد زنجیره ارزش برای کاهش هزینه ها، تضمین دستیابی به مواد خام اساسی یا اطمینان خاطر از توزیع محصولات شرکت است. (ویلن و هانگر، ۱۳۹۲، ص ۱۹۲)
ویلن، توماس ال. هانگر، جی دیوید.(۱۳۹۲) مدیریت استراتژیک و سیاست کسب و کار. ترجمه سید محمد اعرابی و هاشم آقازاده. حلد اول دفتر پژوهش های فرهنگی.