شهرهای جهان سومی

شهرهای جهان سومی، فی نفسه(en soi- in itself) نا همگونند ، اما دارای چند وجه تمایز و ویژگی مشخص هستند: آنها بیش از حد شهری شده اند، بدین معنا که این شهر در مقایسه با جمعیت کشور به توسعه جدی توجه می شود و این امر نتیجه ای واقعیت است که سرمایه گذاری داخلی در کشورهای سرمایه داری ، اغلب(often)، در شهر های بزرگ(big cities) صورت می گیرد، پدیده که از آن به ” سوگیری شهری” تعبیر می شود.
روند(trend) دوگانه در این شهر ها در جدایی عمده بین اقتصاد رسمی و غیر رسمی، شهر و روستا ، و بین گروه های اجتماعی مشاهده می گردد. این قابل دو گانه در بسیاری از موارد میراث استعماری ” تبعیض و تفکیک شهری” است که در آن حکمرانان استعماری(colonization) در مناطق(areas) جداگانه ای از شهر زندگی می کردند. و از قوانین و مقرراتی غیر از آن چه بر ساکنان بومی اعمال می شد تبعیت می نمودند.
شهر های جهانی ( یا شهر های دنیا) شهرهایی هستند که به خدمات مالی بین المللی وابستگی بسیار و با گردش پول و دارایی ارتباط دارند و این شهر ها مقر فرماندهی وموسسات بزرگ چند ملیتی و بنا بر نظر ماسی عرصه های کنترل عملیات یا عملیات کنترلی هستند که از آنجا نظارات(supervision) و مدیریت موسسه اعمال می گردد. شهرهایی مانند لندن، نیویورک، فرانکفورت و توکیو از این گونه اند. در این شهرها روند گسترش و تمرکز (با مرکزیت مشخص اختصاص یافته برای خدمات مای بین المللی) و نیز دو گروه کارگران ممتاز و کارگران خدماتی با دستمزدهای پایین مشاهده می شود.

حکومت های برخی کشورهای جهان سوم، برنامه هایی به منظور از میان برداشتن تفاوت های موجود بین شهار ها و روستاها را ارائه کرده اند و در آنها بر روی این نیاز تاکید شده است که به رشد  شهرهای بزرگ  پایان داده شود و در جهت رونق بخشیدن به مناطق روستایی بر اساس مطالعات سازمان مللف راه حل بهینه  مسئله شهر های دارای جمعیت بیش از حد متراکم، عبارت از آباد کردن مناطق روستایی است که آن هم نیازمند آماده ساختن سکنه، فراهم آوردن ابزار، تهیه بذر  و گردآوری سایر لوازم است تا کسانی که به این مناطق کوچ می کنند بتوانند دوباره به کشت و کار بپردازند به عنوان مثال صدها هزار سکنه هوشی مین ویتنام و جاکارتا اندونزی شهر را ترک گفته اند تا در مناطق روستایی اسکان یابند این یک راه حل واقعگرایانه برای مسئله کنترل ناپذیر رشد شهرهای بزرگ در کشورهای در حال توسعه است که شرایط اقتصادی و اجتماعی پیچیده ای دارند.(یرسکوا، ۱۳۶۸)

ساوج، مایک. وارد، آلن. (۱۳۸۰). ترجمه ابوالقاسم پوررضا. جامعه شناسی شهری. نشر سمت. صص ۵۵-۵۷

یرسکوا آنا (۱۳۶۸). شهرهای بزرگ در جهان سوم رشد آموزش جغرافیا  ترجمه محمد حریری اکبری  شماره ۲۱

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *