تعریف کج رفتاری

مجموعه(group) صاحب نظرانی(specialist( را که تعریفی از کج رفتاری ارائه داده اند می توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد. یک گروه آنان که کج رفتاری را پدیده ای ” واقعی”(real) و دارای صفاتی می دانند که از رفتارهای بهنجار قابل تشخیص و تفکیک(dissociation) است. دسته دوم آنان که مدعی اند کج رفتاری لزوما(urgently) واقعی نیست و چه بسیارند کسانی که به ناحق متهم می شوند و به اشتباه یا از روی غرض(prejudice؟) و مرض بر چسب خورند. از سوی دیگر صرف ارتکاب نوعی(of a type)  خاص از رفتار چنانچه(so that) عده ای متوجه نشوند یا قدرت انگ زنی نداشته باشند باعث می شود لزوما فرد(individual) کج رفتار تلقی نشود. بنابراین(therefore)، از نظر این گروه اساس این “انگ” است و نه نفس رفتار که کسی را کج رفتار می کند. دسته اول ” اثبات گرایان” اند که معمولا کج روی(aberration) را ذاتا واقعی می پندارند .و گروه دوم “برساخت گرایان” اند که اغلب کج روی را نوعی فراورده اجتماعی – ایده ای که به وسیله جامعه به برخی رفتارها نسبت داده شده می دانند. اثبات گرایان(positivists) را به دلیل این نوع تعریف از کج رفتاری و صفات دیگری که برای آن قائل اند، عین گرا، مطلق گرا، جبر گرا، ساختار گرا، واقعیت گرا و ماهیت گرا نامیده اند. برساخت گرایان را هم به دلیل مشاهده انسان گرا، ذهن گرا، نسبت گرا، اختیار گرا، فرد گرا، تعریف گرا، انتقادی(critical) و پسامدرن خوانده اند.(صدیق سروستانی،۱۳۸۹)

پژوهشهاي مختلف نشان داده است كه احتمال نرخ بزه ديدگي مردان به مراتب بـالاتر از زنـان اسـت، حـال آنكـه زنان سه برابر بيش از مردان از جرم مي ترسـند. تـرس زنـان از جـرم و قربـاني شـدن، مسـئله ايست كه مورد توجه جرم شناسان و جامعه شناسان، در جوامع مختلف قرار گرفته است.همان گونه كه كجـروي و جـرائم مي توانند باعث تخريب اجتماع و به وجود آمدن اثرات جبران ناپذير آشكار و پنهـان گسـتردهاي نظيـر كـاهش احسـاس امنيت، گسترش بي اعتمادي و كاهش مشاركت اجتماعي شوند. ترس از جـرم نيـز ميتواند به همان اندازه مسئله ساز شود.

پین(pain) ، ترس از جرم را دامنه وسيعي از احساسات و پاسخ گويي هاي عملي و عاطفي افراد جامعه، نسبت به بينظمـي ها و جرايم اعمال شده در آن تعريف مي كند و بيان مـيدارد كـه تـرس از جـرم مسـئله اي انفـرادي و فـردي نيسـت كـه ويژگي بعضي از افراد باشد، بدان معنا كه بعضي افراد داراي آن و بعضي فاقد آن باشـند، بلكـه بيشـتر انتقـالي و مـوقعيتي است. به عبارت ديگر همه ما در دوران زندگي خـود، تحـت تـأثير تجربيـات و مناسـبات اجتمـاعي در سـايه اي از تـرس حركت می کنیم.(صادق فساییريال میر حسینی،۱۳۸۹)

صادقی فسایی، سهیلا، میرحسینی ، زهرا .(۱۳۸۹). بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر ترس از جرم در میان زنان شهر تهران  دوره ۱۷، شماره ۳۶ – ، تیر۱۳۸۹

   

صدیق سروستانی، رحمت الله. (۱۳۸۹).آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحراف اجتماعی). نشر سمت. صص ۳۳-۳۴

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *