شعری از ویلیام وردزورث: لندن ۱۸۰۲

شعری از ویلیام وردزورث: لندن ۱۸۰۲

انگلستان رو به ابتذال افتاده در ۱۸۰۲ میلادی، ووردزورث را بر آن می دارد تا میلتون(شاعر بزرگ قرن هفدهم) را خطاب کند.

میلتونی که قرار نبود با هنجار های زندگی دوره خودش کنار بیاید. در ضمن هگل معتقد است: هنر همه افزار ها و سلاح هایی را که قهرمانان حماسه باستانی به کار می برند و حتی خوردنیها و آشامیدنی های آنها را مجعول و یا ساخته خود ایشان و به یک معنی فرآورده آزادی  و کارهایشان فرا می نماید.(استیس، ۱۳۸۱، ص ۶۲۵)

ببینم ورودورث ابزارهای میلتون را به عنوان یک قهرمان کدام می داند:

milton

میلتون

***

آری، ای ميلتون

بايد که تو در اين ساعت زنده مي بودي

آری این وطن به تو نياز دارد،

کشوری که دیگر

گندابی شده

از آب هاي راكد

.

.

وطنی که

محراب هایش،

شمشير هایش

و قلم هایش

آتش مقدسی که دورش جمع می شوند

و البته ثروت افسانه انبوه برج و بارو

این قلمرو باستاني خود را قوت بخشیده

از خوشي باطني،

با این حال،

ما مردماني خودخواه هستيم.

آه ، میلتون برخيز، آه دوباره پيش ما بازگرد،

و به ما ادب ،شرافت، آزادي ، نيرو ،ببخش

وجود تو چون ستاره اي بود، كه از ما دوري گزيد

تو صدايي داشتي كه نوايش چونان دريا بود

خالص همچون بهشت عريان، شكوهمند ، رها

و البته تو راه هميشگي زندگي را پيمودي

در شادماني پارسايانه غوطه ور، و زين رو ، قلب تو

بس فروتن بود.

ترجمه مهزیار کاظمی موحد

wordsworth

ویلیام وردزورث

ويليام وردزورث[۱](۱۷۷۰ تا۱۸۵۰)

وي در ليك ديستريكت كمبرلند، در شمال غرب انگلستان ، چشم به جهان گشود. در همان كودكي والدين خود را ازدست داد. در۱۷۹۰با پاي پياده به فرانسه ، سويس و ايتاليا رفت و در اورلئان ماندگار شد. در همين ايام، انقلاب فرانسه درحال واقع بود وكلام ژان ژاك روسو ، وردزورث را به شدت تحت تاثير قرار داد. وي در ۱۷۷۹ به زادگاه خودبازگشت. خصوصيت اصلي شخصيت وردزورث ابتكار و خلاقيت است كه در شعر او نمود دارد. وي شاعر طبيعت بود و علاوه بر توصيف آن ، از آن الهام نيز مي گرفت. وردزورث شعر را ابزاري براي ستايش طبيعت مي دانست. شعر او سادگي خاصي دارد و به زبان شبانان و روستاييان نزديك است.

برخی آثار او:

گردش شبانه[۲]: كه  اولين دفتر شعر وي مي باشد و در ۱۷۹۳  انشار يافته است.

طرح هاي توصيفي[۳]: در همان سال به طبع رسيده  و تحت تاثير مكتب گورستان سروده شده است.

چكامه هاي غنايي[۴]: از اين اثر دو ويرايش به چاپ رسيده است. ويرايش اول در ۱۷۹۸ و ويرايش دوم در ۱۸۰۰ همراه با نقدي بلند بر ادبيات انگليسي به عنوان پيشگفتار ، انتشاريافت. چكامه هاي غنايي ، تحت تاثير و با همكاري ساموئل تايلر كالريج  سروده شده است. وردزورث، در اين دفتر تلاش مي كند آنچه را معمولي و پيش پا افتاده است،جادويي وشگفت آور نشان دهد.

اشارات جاوداني[۵]: در ۱۸۰۷ سروده شد و از بلنذ ترين قطعات وي است.

سير[۶]: اثر نيمه تمام او كه بن مايه ي فلسفي دارد و در۱۸۱۴ سروده شده است.

درآمد[۷]: در ۱۸۵۰ سروده شده و در واقع زندگينامه و شرح تجارب اوست.

[۱] William Wordsworth

[۲] An Evening Walk

[۳] Descriptive Sketches

[۴] Lyrical Ballads

[۵] Intimations Of Immortality

[۶] Excursion

[۷]Prelude

سبک ووردزورث با بیان واضح، ساده اما صراحت زنده و شفافیت. در آثار وی فقدان صنایع ادبی به معنای وسیع کلمه کمتر دیده می شود، بلکه او بیشتر روی زبانی تاکید دارد ” که مردم واقعا با آن حرف می زنند.” این بدان معنا نیست که آثار وی استادانه نیستند. روش او در نگارش شعر و بازبینی مستمر اشعار وی نشان می دهد که سادگی و شفافیت سبک وودزورث از طریق کار طاقت فرسا روی این سبک برای این نویسنده فراهم آمده است. گرچه او به استفاده از زبانی که بهطور غیر ضروری آراسته شده باشد، حمله کرده است و  یا ظریف کاری بی حاصل را بی مورد می شمارد. این دیدگاه باعث شد تا بخش بزرگی از سنت شعر انگلیسی کنار بگذارد. او از زبان استفاده می کند تا نه تنها تجربه اش را بیاراید بلکه کاری کند که در تاریخ ضبط شود. این شاعر این زبان را بر می گزیند تا تجربیات خاصی را تا آن جا که ممکن است به طور وفادارانه بازتولید کند. (بنین، ۲۰۱۹)

منابع:

بیوگرافی ووردزورث: برگرفته از کتاب تاریخ ادبیات جهان. نوشته باکنر تراویک. ترجمه عربعلی رضایی. نشر فرزان روز

والتر ترنس استیس(۱۳۸۱) فلسفه هگل . ترجمه حمید عنایت انتشارات سروش.

Nikola Benin  ( 2019)  WILLIAM WORDSWORTH (1770 – ۱۸۵۰)

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *