در دنیای واقعی، سرمایه داری بازار و سوسیالیسم با طرح ریزی متمرکز وجود ندارد. در اغلب کشورها تا حدود زیادی تحصیص منابع دستوری و بازار هم زمان وجود دارند. و مالکیت منایع نیز تحت مالکیت بخش خصوصی و دولتی، هر دو قرار دارد. نقش دولت ها در اقتصاد بازارهای نین به صورت گسترده ای متنوع است. هرنظام اقتصادی که در آن تخصیص منابع دستوری و مالکیت منابع خصویص باشد، سرمایه داری با طرح ریزی متمرکز نامیده می شود. مثلادر سوئد دو سوم هزینه ها را دولت کنترل می کند و لذا تخصیص منابع بیشتر دستوری است تا بر اساس ساز و کارهای بازار، این ویژگی تا حدود زیادی در ژاپن نیز وجود دارد (کیگان، ۱۳۹۳٫ ص ۷۴)
کیگان، وارن. جی. گرین، مایک سی.(۱۳۹۳) بازاریابی جهانی. ترجمه عبدالحمید ابراهیمی، هرمز مهرانی، دفتر پژوهش های فرهنگی.