قصد خرید

قصد خرید(Purchase Intention)تمایل مشتری برای خرید یک محصول خاص یا یک خدمت خاص می باشد که به عنوان قصد خرید شناخته شده است. قصد خرید یک متغیر وابسته است که به چندین عامل مختلف خارجی و داخلی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

محرک(ماشه)( Stimulus/Trigger) نشانه ای که باعث می شود یک خریدار به دنبال یک محصول یا یک برند باشد این نکته، ممکن است ویژگی های خاص محصول یا حتی بسته بندی آن باشد

انتظارات از نتیجه(Outcome expectation): نتایج حاصل از استفاده از یک محصول یا یک خدمت است که مورد انتظار می باشد

ارزش امیدبخشی(Aspirational Value): محصول ممکن است برخی از آرزوهای یک خریدار را برانگیزد. برای مثال: یک ماشین لوکس

توصیه( Recommendation: توصیه شدن محصول یا خدمت توسط یک منبع قابل اعتماد

وابستگی احساسی(Emotional association): احساساتی که با داشتن یک محصول یا یک نام تجاری خاص و نیز با شخصیت درک شده یک برند همراه است

عوامل دیگر می توانند درک از محصول، خطرات و ریسک ها و در نهایت هزینه های مرتبط با آن محصول یا خدمت باشند.

به بخش زیر توجه فرمایید:

قصد خرید یعنی احتمال اینکه یک فرد خرید را انجام دهد. از نظر رفتاري مشـتري ایـن قصد را دارد کـه اطلاعـات لازم را جمـع آوري کنـد و معاملـه را بـه انجـام برسـاند و همچنین سرمایه لازم جهت پرداخت هزینه کالا را در اختیار دارد، ولی از نظـر رفتـاري قصد و نیت به طور کامل لازم و ملزوم رفتار واقعی نیسـت. یـک نفـر ممکـن اسـت بـه خاطر محدودیتهاي پیش روي خود، کارهایی را انجام دهد کـه کمتـر قصـد انجـام را داشــته اســت و یــا کــاري را کــه قصــد انجــام آن را داشــته، انجــام ندهــد. ایـن نظریـه بـه عوامـل کنتـرل رفتـاري معـروف مـیباشـد. مـدیران بازاریابی به طور مداوم از قصد خرید به عنوان ابزاري بـراي اتخـاذ تصـمیم در مـورد کالاهاي جدید و کالاهاي موجود استفاده می کننـد. در مـورد کالاهـاي جدیـد از قصـد خرید براي دانستن اینکه یک کالا ارزش توسعه را دارد یا خیر استفاده میکنند، یـا در مرحله برنامه ریزي عرضه کالا براي اینکه به کدام بازار جغرافیایی و یا به کدام گـروه از مشتریان عرضه کنند.(دانایی، مومن، ۱۳۹۶)

دانایی ابوالفضل. مومن، الهام(۱۳۹۶) بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه هاي اجتماعی بر قصد خرید مصرف کنندگان مورد مطالعه: کاربران شبکه اجتماعی تلگرام نشریه علمی- پژوهشی کاوشهاي مدیریت بازرگانی سال نهم، شماره هجدهم، پاییز و زمستان ۱۳۹۶

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *