تحلیل محیطی:
مطالعه محیط سازمان در راستای شناسایی عوامل محیطی که بر عملکرد سازمان تاثیر بسزایی دارند. مدیران هر از چند گاهی به منظور درک بهتر رویداد های درون سازمانی و برون سازمانی از یک سو و افزایش تناسب استراتژی های اتخاذ شده با محیط سازمانی از از سوی دیگر، اقدام به تجزیه و تحلیل محیطی می نمایند. محیط سازمانی معمولا در سه سطح کلان ، خرد(صنعت) و درونی دسته بندی می شود.
روی سه عبارت و واژه زیر بیشتر تمرکز کنید، این ها با وجود معنای پیش پا افتاده در فرهنگ مردم کوچه و بازار، معانی حیاتی و استراتژیک دارند و ندانستن معنی دقیق آن ها و عمیق تر نشناختن آنها برای یک مدیر استراتژیک یعنی ته خط!
۱- شناسایی عوامل محیطی
۲- عملکرد(performance)
۳- تناسب (fit)